Doğan Kuban

Kasım 26, 2018 112

Doğan KubanMimar, sanat tarihçisi ve eleştirmeni, yazar. Büyük Çerkes sürgününde Kafkasya’nın Şapsığ yöresinden sürülerek Anadolu’ya gelen bir Adıge ailesinin çocuğudur. Babası Mehmet Bahattin Bey’in görevi nedeniyle

1926 yılında Fransa’da Paris'te doğdu. Ankara Gazi Lisesi’ni, İstanbul Teknik Üniversitesi (İ.T.Ü.). Mimarlık Fakültesi’ni bitirdi (1949). Aynı Fakültenin Mimarlık Tarihi kürsüsüne asistan olarak girdi (1952). "Osmanlı Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme" adlı doktora tezini verdi (1954).

İtalya’da rönesans mimarisi üzerine araştırmalar yaptı (1955) ve "Osmanlı Dini Mimarisinde İç Mekan Teşekkülü; Rönesansla Bir Mukayese" başlıklı teziyle eylemli doçent oldu (1958). "Doktora Üstü Fulbright Bursu'nu kazandı ve Michigan Üniversitesi Sanat Tarihi bölümüne komik öğretim üyesi olarak katıldı (1962). Daha sonra Harvard Üniversitesi’nin verdiği bir bursla Washington’daki Dumbarton Oaks Bizans Araştırmaları Merkezi’nde bir yıl Anadolu hıristiyan yapıları üzerinde çalıştı ve 1964'te Türkiye'ye döndü. 1965'te "Anodolu Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları" adlı teziyle profesörlüğe yükseldi. İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi’nde Mimarlık Tarihi Kürsüsü Başkanı (1960-1981), Dekan (1974-1977), Restorasyon Anabilim Dalı Başkanı, Anıtlar Yüksek Kurulu’nda başkan Yardımcılığı vb- görevlerde bulundu. Suriye'de, Türkiye’nin çeşitli yerlerinde ve İstanbul'da kazı ve restorasyon çalışmalarına da katılan Kuban, bir mimarlık ve sanat tarihçisi, sanat eleştirmeni olmanın ötesinde, Türkiye'de tarihi çevrenin korunması alanında öncü ve kurucu kimliği taşıyan bir uzmandır.

"Anatolica" "Boyut", "Köken" gibi dergilerde ve birçok bilimsel yayında da yazıları yayımlanmış olan Doğan Kuban, yazılarında İslâm sanatı için kesin bir bütünlük duygusunun hiçbir zaman geçerli olmadığını belirtmiş, Anadolu'da oluşan Türk mimarisinin kaynaklarını ve gelişmesini bağnaz uluşçuluk kavramının ötesinde, daha tutarlı yöntemlerle görmeye ve göstermeye çalışmıştır.

Eserleri : "Osmanlı Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme" (Istanbul, 1954), "Osmanlı Dinî Mimarisinde İç Mekân Teşekkülü, Rönesansla Bir Mukayese" (1958), "Bir Batı Anadolu Gezisi İzlenimleri" (1961), "Osmanlı Dini Mimarisinin Kaynak ve Sorunları" (İstanbul 1965), "Türkiye Sanatı" (Istanbul 1970,1973,1977,1981), "Sanat Tarihimizin Sorunları" (İstanbul 1975), "Mimarlık Kavramları" (İstanbul 1973,1980), " The mosque and earli development, Muslim religions architecture" (Cami ve İlk Gelişimi, İslâm Dinî Mimarisi, Leiden 1974), "İstunbul au fil du temps" (Zamanın Akışı İçinde İstanbul, Paris 1974), "100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi" (İstanbul. 1978), "İslam ve Türk Sanatı Üzerine Denemeler" (İstanbul 1982), "Batıya Göçün Sanatsal Evreleri-Anadolu'dan Önce Türklerin Sanat Ortaklıkları" (İstanbul 1993)

Yorum yapın

(*) ile işaretlenmiş zorunlu alanların tümünü doldurduğunuzdan emin olun. HTML kodları kullanılamaz.

Hakkımızda

ÇerkesyaCerkesya.org Çerkesler ve Kafkasya hakkında güncel haberler, Çerkes Kültürü ile ilgili her türlü görsel ve yazılı materyallerin bir arada bulunduğu, Çerkes Kültürünü gelecek nesillere aktarmayı amaç edinmiş hiç bir kurum ve kuruluşla bağı olmayan sadece Kuzey Kafkasya Halklarına taraf bir portaldır.

Çok Okunanlar

Çerkesler Türk mü?

Çerkesler Türk mü?

Ara 02, 2018 Rate: 0.00

Kafkasya Neresidir?

Kafkasya Neresidir?

Ara 10, 2018 Rate: 0.00

Son Twetler

RT @Cerkesya: Unutmadık, unutmayacağız #MedetÖnlü #22Mayıs2013 https://t.co/qGd7zsOuIV
https://t.co/c8y7vrGLmm #may21in21languages #21dilde21mayıs
RT @Cerkesya: #21Mayıs1864 #21may1864 #genocide1864 #CircassianGenocide #circassianexile #CerkesSoykırımı https://t.co/uCRADFgBAf
RT @Cerkesya: ADIĞE BAYRAK GÜNÜ KUTLU OLSUN https://t.co/dl3NVFLgSA
Follow Çerkesya on Twitter

Post Gallery

Çerkes Parası ve Kaffed'in Kozmik Aklı

Çerkeslerin Mitolojik Kahramanı Nart Sosruko Mobil Oyun Oluyor

Eski Kafkas halkları, Amerikan yerlileri ve Sibirya halklarıyla akrabaymış

Belgesel Film Gösterimi-Çerkes Atının Öyküsü Şağdi

Hayriye Melek Hunç Anısına Kitap Günleri

Adıgey Halkı Anadilde Eğitim İstedi

Sarıkamış’tan Bir Şehit Öyküsü

Efsanevi Kabardey Atları Dörtnala Geri Dönüyor

Çerkes Kültürüne Son Bir Yaşam Alanı